Dagprogramma
Pinjarra kinderopvang
07.30 - 09.00 Ontvangst: Joehoe!
Ontvangst kinderen en overdracht met ouders. Als een ouder tijd heeft voor een kopje koffie zijn ze altijd van harte welkom. Eventueel is er de mogelijkheid voor het kind dat om 7:30 komt om te ontbijten.
Kinderen kunnen vrijspelen, speelruimte ingericht met verschillende hoeken waar voor ieder kind passend speelgoed te vinden is. Eventueel kan er worden getekend aan tafel.
Bij binnenkomst wordt het kind door mij als gastouder persoonlijk begroet. Het kind voelt zich veilig en op zijn gemak als er sprake is van herkenning van mij als gastouder, eventueel andere kinderen, het speelgoed en andere bekende dingen in de opvang.
Duidelijkheid biedt kinderen houvast, dat geldt voor een vast ritueel tijdens het brengen.
09.30 - 10.00 Fruit eten
Samen ruimen we eerst het speelgoed op, we gebruiken daarvoor een liedje; "alle spulletjes op-rui-men, dan gaan we sa-men e-ten", dit blijven we herhalen tot we klaar zijn met opruimen. (Als er een stagiaire of vrijwilliger is, ruimt de een mee op en de andere bereidt het fruit voor. Of we doen dit ter plekke aan tafel).
Grotere kinderen helpen mee met fruit snijden, Pinjarra heeft speciale kinder-messen waarmee veilig fruit gesneden kan worden. Ook gebruiken we af en toe de ‘appel-slinky’ waarmee we appels kunnen schillen, uitboren en er ‘slinkies’ van maken (grote wokkels).
Voor we beginnen met eten, wassen we de handjes. Fruit eten we soms door te delen: alles op een groot bord, of ieder zijn/ haar eigen bakje. Kleine kinderen worden geholpen, grote kinderen kiezen/ eten zelf.
Kinderen verschonen we na het fruit eten.
Ook hier biedt duidelijkheid de kinderen houvast. Het liedje zorgt voor herkenning. Zelf snijden is goed voor de fijne motoriek. Fruit eten van een groot bord helpt kinderen in hun sociale ontwikkeling.
10.00 - 11.30 Er op uit!
Als het weer het toelaat gaan we naar buiten. Als het weer het niet toelaat; (gezamenlijke) binnen activiteiten als voorlezen, knutselen, puzzelen, ‘kliederen’, zingen en dansen. Daarna weer samen opruimen.
Gaan we naar buiten dan kijken we naar de weersomstandigheden, Pinjarra heeft verschillende buitenkleding (in verschillende maten) zoals: regen overals, softshell pakken (Ielms), skipakken en een assortiment van regen en winterlaarsen. Daarnaast ook waterdichte wanten, mutsen en sjaals.
We kunnen heerlijk spelen in de grote tuin, maar ook met de bolderkar op weg naar een speeltuin of park in de buurt.
Buitenspelen is goed voor de sociale ontwikkeling, voor de grove motoriek en goed voor de weerstand.
11.30 - 12.30 Lunchtijd
Handjes wassen.
Gezellig met z'n allen aan tafel brood eten. Eten is een gezamenlijke activiteit. De kinderen worden bij het tafel dekken en afruimen betrokken. De kinderen worden geleerd om te vragen als ze iets willen hebben; op deze manier wordt ook aandacht besteed aan beleefdheidsvormen tijdens de maaltijd. Tevens wordt aandacht besteed aan het taalgebruik. Dit komt tot uiting in het specifiek benoemen van producten, handelingen en namen. Het gezamenlijke eetmoment draagt o.a bij aan een gezond en gevarieerd eetpatroon. Als er een picknick op het programma staat, worden de boterhammen van tevoren gesmeerd en meegenomen. Rekening houdend met verschillende smaken.
Bij baby's wordt rekening gehouden met het ritme wat thuis aangehouden wordt. Op deze manier wordt de structuur van thuis doorgevoerd in de gastouderopvang. Baby's die nog niet zelfstandig kunnen zitten worden op schoot gevoed, er is oogcontact wat van belang is rondom het aanbieden van de fles/ voedingsschema.
Er wordt rekening gehouden met bepaalde diëten of allergieën.
Soms wordt afgeweken van het vertrouwde; een keer pannenkoeken bakken, tosti's te maken, of iets extra's te doen, kan bv. een verjaardag zijn, afscheid van een gastkind of gewoon als verrassing.
12.30 - 15.00 Slapen of rustige activiteiten.
Na het eten lezen we eerst een boekje, daarna worden de kinderen (tenzij anders afgesproken) naar bed gebracht voor het middagslaapje. Kinderen die niet naar bed kunnen spelen, we spelen samen of doen een "rustige" activiteit zoals knutselen, kleien een puzzel of spel. Op die manier wordt er een rustmoment in de dag gecreëerd. Ook is dit een goed moment voor kinder-yoga of voor een verbeelding-verhaaltje, waar kinderen op een mat liggen en luisteren naar een verhaal.
Rustmomenten zijn goed voor de kinderen die niet meer naar bed gaan, zo kunnen zij weer opladen en dingen verwerken. Kinderen krijgen weer nieuwe energie dat ze nodig hebben voor de rest van de dag, goed voor hun emotionele ontwikkeling en groeiende lichaam!
15.00 - 15.30 Drinken en een koekje
Kinderen worden uit bed gehaald en verschoond, aangekleed, opgefrist en haren gekamd. Ook kinderen die niet hebben geslapen worden opgefrist. Daarna gaan we met elkaar wat drinken en een koekje eten.
15.30 - 17.00 Speeltijd
De kinderen kunnen vrijspelen. Als het weer het toelaat lekker de tuin in. Of nog even op pad met de bolderkar. Eventueel samen een activiteit als een puzzel, spelletje of lekker tekenen. Tegen het eind van de dag wordt er al wat speelgoed opgeruimd. Soms wordt er een rustige sfeer gecreëerd door met zijn allen aan tafel te zitten en te tekenen, of als de kinderen eraan toe zijn wordt alles aan de kant gezet en muziek gedraaid en gedanst.
In de zomer wordt er wel eens gekozen om een filmpje te kijken, bijvoorbeeld Nijntje, Kikker of Buurman en Buurman. De kinderen zijn vaak rozig door de zon en het fijne buitenspelen, ze zijn moe en vol van alle indrukken door de aangeboden (water) activiteiten. Terwijl wij alles opruimen, mogen de kinderen lekker zitten op de bank met wat te drinken en wat crackertjes en ontspannen.
16.00 - 18:00 Ophalen
Ontvangst ouders/verzorgers. We bespreken dag en/of eventuele bijzonderheden.
Bewust afscheid nemen is voor een kind belangrijk, zodat het de dag goed kan afsluiten.
Toedeloe Kaketoe!